Faner

Bilder fra skog og mark, fjell og hav, kulturlandskapet er heller ikke å forakte, og for ikke å snakke om kysten vår, bland årstidene oppe i dette med hundrevis av fugle- og dyrearter, samt snø, is, planter, geologi, insekter, krypdyr og innsjøer og våtmark, vann og bekker, vidder og tundra, taigaskog og edelløvtrær, elver og fosser, myrer og og og og ..., som du skjønner - uuttømmelige kilder for en fotograf!

4. september 2011

Flyktige fotspor


Flyktige fotspor.

Hva som er et godt fuglebilde vil jo alltid være subjektivt. Noen liker klare og skarpe artsbilder, som er dokumentariske. Andre skaper abstrakte bilder, som klart ligger i den kunstneriske delen av skalaen. Selv har jeg hatt en forkjærlighet for fugler i miljø, uten at artsspesifikke detaljer nødvendigvis har vært så påtrengende. Hvor dette bildet skal plasseres er vel ikke så nøye, men artsdokumentarisk er det i alle fall ikke. Mer en fuglequiz kanskje. Et situasjonsbilde definitivt,
hvor 1/800 dels sekund av morgenen den 1. mai har blitt frosset for alltid.

Det er funnet fossile fotavtrykk som er hundrevis av millioner år gamle, andre lever en sommer i mudderet langs myrtjernet. Disse fotavtrykkene er av den flyktige sorten, helt bokstavelig. Etter noen sekunder kunne ingen se sporene etter kvinandhannen. Likevel ble de denne morgenen foreviget gjennom tusen millimeter med glass. Skarpt nok i motlyset da 1600 ISO var valgt. Det mest imponerende var likevel at fotografen kom seg opp før klokka fire denne maimorgenen.

Hadde det vært bedre med hele fuglen? Kan vi si at dette er nesten - eller? Kan en historie bli fortalt uten at alt sies? Jeg har ikke alle svarene, men overlater til betrakteren selv å fundere på bildets komposisjon.

Det er mye snakk om fotspor som et mål for miljøbelastning i klimadebatten. - Hva er ditt fotavtrykk, spørres det om, og det er betimelig det. Så får vi håpe at også menneskers fotavtrykk en dag er like lette for miljøet som andas hurtig forgjengelige fotspor.

7 kommentarer:

  1. Flott bilde, Tore!

    Selv har jeg aldri brydd meg stort om hvilken art jeg fotograferer, men mer rammen som arten er foreviget i, med hvilken komposisjon, lyssetting m.m.

    Om det hadde vært "bedre" med hele fuglen på bildet er egentlig ikke et interessant spørsmål, ettersom det da hadde blitt et helt annet bilde som måtte blitt vurdert med andre forutsetninger. Måten du her har valgt er ihvertfall spennende, og åpner for betrakterens fantasi.

    En historie kan fortelles uten å inneholde alt ja, faktisk tror jeg de beste bildene overlater litt til betrakteren selv å forestille seg.


    Vi velger forresten ulik stategi du og jeg - mens du kjemper for å komme deg opp klokka fire på natta for å fotografere, holder jeg meg våken til etter fire..!

    /Dag R

    SvarSlett
  2. Bildet ditt gir meg en fornemmelse av nysgjerrighet, Hva er som som skjer her. Hvilken fugl er det vi ser snurten i osv. Men du gir oss heldigvis svar på det i teksten, en kvinandhann. Ok. Men det er vel slik med de fleste fotografier at de skal formidle noe, om det er for å gi eksakte eller illusjoniske fremstillinger er vel etter hva fotografen ønsker, men mye forskjellige resultater blir det ja.
    Fint bilde med raskt lukkertid og supertele. Og så før klokka 4 da. Men det er vel ingen tid på døgnet som gir finere lys enn da.
    Ha en fin fotouke.

    SvarSlett
  3. Skulle si noen velvalgte ord, men så har jo denne Røtterengen vært her før meg ;) Kunne bare kopiere de to midterste avsnittene hans!

    Jeg er av den typen som sliter med å komme meg opp på jobb kl 06, men har ingen problem med å stå opp kl 03 for å reise ut i naturen. Merkelig :D

    Forøvrig et flott bilde :)

    SvarSlett
  4. Hei og takk for kommentarer og betraktninger. Nyttige tanker for meg, for å prøve å tenke litt nytt.

    2re

    SvarSlett
  5. Dumt å skrive at det var kvinand. Ingen vil tro meg når jeg hevder at jeg klarte den!

    Fint bilde, uansett. Jeg ville kanskje kuttet litt nede.

    Kjenner meg igjen i din oppstandelsesberetning, Geir Ole.

    SvarSlett
  6. Fine dråper ;) -Og utsnittet er perfekt etter min smak. Jeg er av den oppfatning at bildets givende opplevelse og såklart det bildeskapende øyeblikk er det viktigste. Arten? Neei, det er ikke såå nøye (kommer an på hvilke art det er...).

    Noen ganger liker man artsportrettet kun fordi det var så fint i opptaksøyeblikk, mens andre ganger er det det merkelige abstrakte som slår best an. -Det er jo så artig å slå seg løs og eventuellt føle seg kunstnerisk begavet... Selv heller jeg mot de alternative fuglebildene.

    Dette smaker godt!

    Hilsen Ingebjørg

    SvarSlett
  7. For å si det som glapp ut av munnen da jeg så bildet; "Det var DRITBRA!"

    Liker titlene på bildene dine :-)! Og bildene ;-D!

    SvarSlett